Kialvatlanság, elgémberedett nyak és fájó hát reggelente – számtalan ember küzd hasonló panaszokkal a mindennapok során, azonban nem szabad beletörődni ebbe az „áldatlan” állapotba! A kialvatlanság káros következményeiről rengeteget lehetne írni: csökkenti a teljesítő- és koncentrációs képességet, keringési zavarokhoz, anyagcsere problémákhoz, túlsúlyhoz vagy akár csontritkuláshoz is vezethet.

    A problémák elkerülése, vagy megszüntetése mindig a kiváltó ok megtalálásában rejlik. Magánrendelőnk ortopéd-traumatológus és gerincgyógyász szakorvosa, Dr. Moravcsik Bence Balázs összeszedett 5 tanácsot, melyekkel a pihentető alvás ismét visszatérhet az életünkbe.

    1. Ízületet és vázrendszert kímélő ágy, matrac, párna

    Sokan a mai napig nem fordítanak kellő figyelmet az alvás kellékeinek kiválasztására, annak ellenére, hogy manapság rengeteg opció közül lehet választani. Nem lehet egyetlen típusra ráhúzni, hogy „ez a megfelelő keménység”, mindenkinek saját magának kell kitapasztalnia, mi a számára kényelmes. Ugyanakkor van néhány alapelv, amire érdemes odafigyelni. Ortopédiai szempontból az a legideálisabb, ha a matrac a megfelelő módon támasztja alá a gerincünket. Túl puha fekvőfelület esetén a nagyobb terhelésnek kitett végtagok (vállöv, csípő és medence, karok, lábak) belesüllyednek a szivacsba, az ízületeken és a gerincen pedig aszimmetrikus terhelés alakul ki. Ennek kiegyensúlyozására ajánlott memóriahabos ágy vagy fedőmatrac használata. Ezek éppen azokon a részeken vannak megerősítve - a vállrésznél, a csípőrésznél -, amelyeknél a testünk jobban belesüllyed az ágyba. A párnának hasonló jelentősége van: itt a legfontosabb a tarkó megtámasztása, úgy, hogy a fej és a gerincoszlop egy síkban helyezkedhessen el.

    2. Megfelelő hálószobai körülmények

    A pihentető alváshoz fontos, hogy ne legyen melegünk, de ne is fázzunk. Az ideális hőmérséklet 21 fok körül van, bár ebben lehetnek eltérések. Ami azonban mindenkinek egyformán számít, az a friss levegő. A kulcsszó a megfelelő szellőztetés, ne álljon be a levegő a hálószobába, még télen sem. Sokat segít egy friss illatú öblítő használata is, a higiéniai szempontból alapvetően szükséges rendszeres ágynemű tisztításnál.

    3. Aktív mozgás vagy sport

    A mozgás az egészséges élet kulcsa – és a jó alvásé is. A rendszeres aktivitás kellemesen lefárasztja izmainkat, így estére könnyebben jön álom a szemünkre. Ugyanakkor az aktív sport felpörgeti a szervezetet, ezért lehetőleg ne lefekvés előtt vágjunk bele egy intenzív edzésprogramba.

    4. Étkezés

    A normál (lehetőleg egészséges) étkezés rengeteget számít szervezet harmonikus működésében. Vacsora nélkül, vagy éhesen lefeküdni ugyanolyan rossz, mint teli hassal egy nagy tál zsíros étel elfogyasztása után – a nem-alvás szinte garantált. Fogyasszunk inkább egy könnyű vacsorát legalább 2 órával a tervezett lefekvés előtt, és igyunk hozzá megfelelő mennyiségű folyadékot is.

    5. Csend és nyugalom

    Igazán jól aludni és pihenni csendben lehet. Ilyenkor az agyunkat nem köti le a tévé vagy más zaj a környezetünkből, hanem teljes mértékben a regenerációra koncentrálhatunk. Ne vigyünk az ágyba mobilt vagy laptopot és ne ezeken pötyögjünk lefekvés előtt. Helyette inkább alkalmazzunk apró „szertartásokat” lefekvés előtt. Ilyen lehet akár olyan apróság is, mint a megágyazás, egy pohár víz bekészítése az éjjeli szekrényre, a következő napi ruha előkészítése, egy kis olvasás, stb. A lényeg, hogy tudatosan készüljünk az alvásra, ezzel is létrehozva egy előzetes relaxációs állapotot.

    Amennyiben továbbra is küzd nyaki vagy háti fájdalmas panaszokkal, mindenképpen keressen fel ortopéd szakorvost, aki segít tisztázni a probléma eredetét és ennek megfelelő megoldást ajánl!

5 szakértői tanács a pihentető alvásért

5 szakértői tanács a pihentető alvásért

  • Milyen panasza van?

    Tekintse meg a panaszokkal kapcsolatos szakmai véleményünket.

    Panaszok listája
  • Időpontfoglalás

    Jelentkezzen be konzultációra még ma és akár már holnap fogadjuk.

    Konzultáció kérése
  • Rendelési idő

    • Hétfő - Péntek
      8.00 - 20.00
    Hol vagyunk?

Kategóriák