A szülés előtti 9 hónap során hatalmas fizikai és hormonális változások mennek végbe a kismamák testében. A baba világrajövetele utáni 40 napot nevezzük gyermekágyi időszaknak, ami nevéből is adódóan a pihenés és a regenerálódás időszaka. A tudatos felkészülés az anyai szervezet mihamarabbi felépülését nagyban segíti. Az újdonsült anya és gyermek egyaránt kivételes odafigyelést és gondoskodást igényelnek az első időkben. Szinger Lili a BMM Kismama program gyógytornásza írja le, amit érdemes tudni a témáról.

    Mi zajlik le az anya testében?

    Ebben a szakaszban történik a szülés során elszenvedett sérüléseknek a regenerációja (a természetes szülést és a császármetszést követően egyaránt). A méh mérete fokozatosan csökken, emellett a várandósság alatt megnyúlt szövetek, vagyis a hasizmok, a gátizomzat, a méh tartó szalagjai és a területen elhelyezkedő kötőszövetek együttesen törekednek az eredeti méretük visszanyerésére.

    A teljes gyógyulás eléréséhez a test tudatos helyreállítása szükséges, melyet már a gyermekágyi időszakban érdemes elkezdeni, ezzel is megkönnyítve a későbbi munkát, hogy megelőzzük vagy kezeljük a már kialakult kellemetlen szövődményeket.

    Hogyan segíthetek magamnak ebben a folyamatban?

    Fontos tudnunk, hogy minél előbb kezdjük el felkészíteni a testünket az anyai örömökre, annál könnyebb és gyorsabb a regenerálódás folyamata. Első lépésben még mielőtt megtörténne a fogantatás, érdemes megalapoznunk ismereteinket és testi képességeinket a kihívásokkal járó változásokra. Egyre többet hallani a tudatos gyermekvállalásról, hogy a nők tervezetten készítik fel magunkat az új jövevény érkezésére. Ezt követően pedig a terhesség során a növekvő súly és a hormonális változások újabb kihívások elé állítják a kismamát, testileg és lelkileg is alkalmazkodni kell ezekhez. Legtöbben elkövetik azt a hibát, hogy kizárólag a babára fókuszálnak, elfeledve a saját magukkal való törődést. Elengedhetetlen foglalkoznunk saját magunkkal is, hiszen ami a mamának jó, az a babának is.

    Tájékozódjunk. Kérjük ki szakemberek véleményét, felvilágosítását a testünkben zajló folyamatokról és változásokról.Sajnos több szövődmény is jelentkezhet a várandósság kapcsán, melyek célzott odafigyelést igényelnek.

    A szülést követő időszak

    A szülés folyamatát testünk stresszként éli meg. A természetes szülés alatt a hüvely és a gátizom mikro sérüléseket szenved el, ezért fokozott higiéniás odafigyelést igényel az intim terület. Az első napokban a fájdalomtól függően langyos vagy hideg folyóvízzel érdemes tisztálkodni, semmilyen tisztálkodó szer nem javallott a fertőzések, gyulladások elkerülése érdekében. Hazánkban gyakorta végeznek gátmetszést. A varratokat kb. 5 nap után távolítják el, melyet Betadine-os vattával kezelhetünk.

    A szülés utáni 6 hétig sem a nemi élet, sem pedig az ülőfürdő nem javasolt. Azoknál a nőknél, akiknél császármetszést végeztek fokozottan ügyelniük kell a sebhigiéniára és pontosan be kell tartaniuk az orvos által adott utasításokat a seb tisztításával kapcsolatban a fertőzések megelőzése miatt.

    A szülést követően 30-50%-ban előfordul a stressz-inkontinencia kialakulása, leginkább a természetes úton szülő édesanyákat érinti. Ez azt jelenti, hogy a meggyengült medencefenék izmai nem képesek ellátni feladatukat, így kialakul a vizelet tartásának zavara. Általában a probléma magától rendeződik, de előfordul, hogy hosszabb távon maradandóvá válik. Érdemes gátizom torna segítségével meggyorsítani a gyógyulás folyamatát és megszüntetni a tüneteket. Az első 6 hétre nézve megoszlanak a vélemények a gátizom torna elkezdéséről, de az óvatos, fájdalommentes feszítések gyakorlása elkezdhető, amit idővel fokozatosan nehezíthetünk.
    A kialakult, de már tünetmentes inkontinencia hajlamosít a következő terhességnél ismételt visszatérésére, illetve az idősebb korban is előfordulhat a probléma. Ennek elkerülése érdekében FONTOS az intimtorna gyakorlása a panaszok elmúlása után is!

    A császármetszés útján történő szülés utáni korai és késői időszakban is kicsit eltérően kell nekikezdenünk a regenerálódáshoz. Fontos tudnunk, hogy ugyanúgy kell tekintenünk rá, mint bármely más műtétre. Már a kórházban érdemes elkezdenünk az alsóvégtagokkal és a farizmokkal végzett feszítéseket, a bokák átmozgatását a keringés támogatásának céljából.

    A várandósság alatt megnyúlt izmok, illetve a császármetszés miatt érintett hasizmok regenerálódásához is hozzá tudunk járulni már ebben az időszakban is. Mivel fő feladatunk lesz visszaállítani a törzs izmainak megfelelő funkcióját, ezért már a terhesség előtt vagy az első időszakban érdemes szakember segítségét kérnünk a mély hasizmok aktiválásának megtanulásában. Ebben az időszakban javasolt a betanult aktiváció gyakorlása. Az első három hónap alatt kerülnünk kell minden olyan mozgást, amely haspréssel és hasi nyomásfokozódással jár (cipekedés, nagy súlyok emelése), mert ez a medencefenék izmait megterhelve hátráltathatja a gyógyulás folyamatát.

    Az aktív tornát megelőzően érdemes a helyes testtartás tükörben ellenőrzött gyakorlása is. Nagyon fontos, hogy tudatosan szoktassuk vissza a testünket a pocaklakónk nélküli tartásra, hiszen sok derékfájdalom okozója és fenntartója a helytelen tartás.

    + Jó tanács!

    Érdemes elsajátítanunk a helyes emelés, lehajolás technikáját, hogy gerincünket kíméljük, ezáltal is védve magunkat a deréktáji panaszok kialakulásától.

    Tudj meg többet Kismama programunkról, ahol ingyenes előadás által is tájékozódhatsz a tested változásáról, valamint szakemberek segítségével tudatosan felkészülhetsz a szülésre, a szülés utáni regenerálódásra!

​6 hét Önmagunkért - az Édesanyáért

​6 hét Önmagunkért - az Édesanyáért

  • Milyen panasza van?

    Tekintse meg a panaszokkal kapcsolatos szakmai véleményünket.

    Panaszok listája
  • Időpontfoglalás

    Jelentkezzen be konzultációra még ma és akár már holnap fogadjuk.

    Konzultáció kérése
  • Rendelési idő

    • Hétfő - Péntek
      8.00 - 20.00
    Hol vagyunk?

Kategóriák