Most, hogy végre itt a nyár, egyre többen megyünk a szabadba strandolni, napozni, úszni. Télen zárt medencékbe kényszeríti az idő a sportolókat, vagy az elszánt hobbi úszókat, de ilyenkor azok számára is hívogatóbbak a körülmények, akik nem vágynak hideg vízbe akkor, amikor egyébként is zord kint az idő. Magánrendelőnk gyógytornásza, Ocskay Annamária az úszás szervezetünkre gyakorolt hatásaira hívja fel a figyelmet.

    A megfelelő higiéniai intézkedések betartása mellett viszont élvezhetjük a víz és az úszás minden előnyét, de fontos szem előtt tartanunk azt is, hogy mire NEM jó ez a mozgásforma.

    Kezdjük az előnyökkel a teljesség igénye nélkül:

    - Bárki belevághat, az is, aki esetleg gyermekkorában nem sajátította el a megfelelő technikákat. Néhány óra egy úszómesterrel, és utána bátran egyedül is napi szinten gyakorolhatjuk!

    - Bármilyen korábbi mozgásszervi sérülés után a legjobb közeg, hogy újra kezdjük a sportolást. Mivel itt „biztonságot teremt” a víz felhajtó ereje, így nem a teljes súlyunkkal terheljük az ízületeket, hanem akár 10%-ra is csökkenthetjük azt.

    - Jó cardio edzés, ami javítja a keringést, növeli a tüdőkapacitást, és ez által az állóképesség et. Így csökkenhet a nyugalmi pulzus és a vérnyomás is.

    - Serkenti az agy működését, így munka vagy tanulás előtt felturbózhatjuk, vagy utána megőrizhetjük a szellemi frissességünket.

    - Nagyon jó stressz oldó hatású! Önmagában a mozgás endorfint termel, így csökkenti a stressz szintet, de az érzékelésünk is tompul ilyenkor, így nem jut annyi információ az agyba, tehát a vízben „ki tudunk kapcsolni”.

    - Szimmetrikus mozgás, ami az idegrendszer szempontjából elengedhetetlen. Sok aszimmetrikus inger és hatás ér minket napközben, amit ki kell egyenlítenünk, nehogy maradandó elváltozások keletkezzenek a tartásunkban, mozgásmintánkban. Ezt tudjuk korrigálni az úszással. Gerincferdülés esetén szintén az egyik legjobb kiegészítő mozgásforma a gyógytorna mellett.

    Ellenben nem az úszás a leghatékonyabb, ha a törzsizmok, főleg a hát erősítése szükséges. Ilyenkor hat a korábban említett felhajtó erő, így a víz közegellenállását, és egyéb kisebb erőket kell legyőznünk, ami viszont elenyésző a gravitáció hatásával szemben. Ilyenkor a szárazföldi torna javasolt elsődlegesen.

    Ugyan ez igaz a csontsűrűség növelésére és megtartására. Fontos, hogy a gravitáció ellenében dolgoztassuk az izmokat, és így terheljük a szervezetet. Ennek köszönhetően a csontjainkra ható erő is segíti fiatal korban a csontszövet épülését, vagy közép és idősebb korban a már megszerzett csont állomány csökkenését lassítja. Erre a vízben nincs lehetőség a fent említett okokból kifolyólag.

    Ha tartósan mozgásszegény életmódot él, és ezen változtatni szeretne, először mindenképp érdemes mozgásszervi szakorvossal vagy gyógytornásszal konzultálni. Így, egyénre szabottan tudunk segíteni abban, hogy hogyan érdemes elkezdeni sportolni, mozogni. Mivel önmagában az úszás nem elég, hogy megőrizzük az izmok erejét, és a megfelelő csontsűrűséget, valamilyen szárazföldi, szintén egyénre szabott mozgással érdemes kombinálni.

Az úszás jótékony hatásai

Az úszás jótékony hatásai

  • Milyen panasza van?

    Tekintse meg a panaszokkal kapcsolatos szakmai véleményünket.

    Panaszok listája
  • Időpontfoglalás

    Jelentkezzen be konzultációra még ma és akár már holnap fogadjuk.

    Konzultáció kérése
  • Rendelési idő

    • Hétfő - Péntek
      8.00 - 20.00
    Hol vagyunk?

Kategóriák