Egyre szélesebb körben találkozhatunk a „divatossá” vált kifejezéssel, a funkcionális tréninggel, mint edzés lehetőséggel. Sokak számára azonban nem egyértelmű, mit is takar pontosan ez a megnevezés. Tatai Kriszta gyógytornász vezet be minket a funkcionális edzés világába.

    Mi is az a funkcionális tréning?

    Mint a neve is sugallja: olyan mozgásforma, mely elsősorban a törzs izmainak (core izmok) erősítésére koncentrál. Fejleszti azokat, segítségével megtanulhatjuk testünket a mindennapjainkban is “funkcionálisabban” rendeltetésszerűen működtetni (pl. rosszul beidegződött mozdulatsorok, tartás, felesleges ízületi és izomterhelések mellőzése).

    A mindennapi életben rendeltetésszerűen használt mozdulatainkat gyakoroljuk, céltudatosan és helyesen: guggolunk, hajolunk, emelünk stb., miközben megtanuljuk a helyes gerinc-, és medencetartást, testünk megfelelő használatát, a megfelelő helyzetekben. A funkcionális edzés lényege, hogy a testet egészként kezeli.

    A törzs elsődleges funkciója a stabilizáció. A mozgásminták a meghatározott céloknak megfelelően lettek kidolgozva és nehézségi fokok szerint szintezve. Alapszintről indul, eszközzel vagy anélkül, stabil gyakorlatoktól az instabil felé, egyszerűbbektől a nehezebb, összetettebbek felé. Az ízületeket és izmokat minden lehetséges irányban, mozgásláncolatokban mozgatjuk. Tehát minden mozdulat több ízület egyidejű összehangolt működését jelenti. Minden mozdulat szenzomotoros fejlesztés: nem csupán „mennyiségi”, hanem „minőségi” izmokat eredményez.

    Én is elkezdhetem?

    A funkcionális edzés bárkinek ajánlott, sokoldalúan fejleszt, sokféle eszközt használ. Átlagembereknek remek lehetõség arra, hogy megfelelõ kondíciót szerezzenek és megerõsítsék törzsizmaikat.

    Hobbi és versenysportolóknak kiegészítő jelleggel, az adott sportágak egyoldalú terhelése végett, a funkcionális edzéssel az esetlegesen lemaradt testrészek, képességek is fejleszthetõek. (Sportágspecifikumnak megfelelő mozgásminták fejlesztése, az egyoldalú sportmozgás okozta izomerő aránytalanság megelőzése, korrekciója, sportteljesítmény növelése, sérülések prevenciója.)

    Rehabilitáció

    A funkcionális eszközöket a rehabilitációban is alkalmazzuk, nagyon jó eredményeket lehet velük elérni sérülések utáni funkcionális gyógytornában, valamint az életmódból adódó gerincproblémák megoldásában is hasznunkra válik! (Például nekünk, gyógytornászoknak diagnosztikus segítség a funkcionális tesztelés.) Gyorsabb és teljesebb visszatérést tesz lehetővé a megszokott életvitelünkhöz, lehetőséget ad visszatérni a sportoláshoz, amellett, hogy az újrasérülés veszélyét lecsökkentjük.

    Néhány alapelv tehát, ha funkcionális edzésről beszélünk:

    A funkcionális tréning tehát gyűjtőfogalom.

    A hétköznapi élet során előforduló mozgások adják az alapot a gyakorlatokhoz, stabilizálni kell a kiinduló testhelyzetünket a tartó izomzat segítségével. Olyan tréning, amely az izmokat, izomcsoportokat nem izoláltan, hanem mozgásmintákban rendezetten gyakoroltatja a tér minden irányában. Nem izmokat edzünk, hanem aktiváljuk a mozgásláncokat. Összetett gyakorlatokat végzünk, tehát több ízületben történik elmozdulás a feladat végzése során. Nagy hangsúlyt fektetünk a törzs izmainak erősítésére, valamint a stabilizáló izmokra.

    Dolgozhatunk eszközök nélkül is, csak a saját testünket használva. Különböző eszközök használatával azonban gyorsabban és arányosabban fejlődnek izmaink, mint stabil alátámasztás estén. A funkcionális tréningben gyakran használunk olyan eszközöket, melyek segítségével az egyensúlyi helyzet megtartásáért felelős izomcsoportok dolgoztathatók: (óriáslabda, Bosu, TRX stb.) Ezekkel az eszközökkel az ilyen típusú órák színesíthetők, hatékonyságuk még jobban növelhetõ. Több képességet fejlesztünk egyszerre: erőt, állóképességet, hajlékonyságot, koordinációt, gyorsaságot. Ezen képességek fejlesztése is elengedhetetlen ahhoz, hogy testünket összehangoltan, hatékonyan tudjuk mozgatni. Természetesen mindenkinél azt helyezzük előtérbe, amire a leginkább szüksége van.


    Funkcionális tréning eredménye:

    Idegrendszer működésének fejlesztése (inter – és intramuszkuláris koordináció), ízületvédelem fejlesztése, koordinációfejlesztés, egyensúlyfejlesztés, mozgásminták magas minőségre történő fejlesztése (mozgástanulás progressziója: könnyűtől a nehézig, egyszerűtől a komplexig, ismerttől az ismeretlenig, stabiltól az instabilig).

    A lehetőségek tárháza edzésfajták tekintetében szinte határtalan, nagyon színes a paletta, melyből kedvünk szerint válogathatunk. Természetesen hangsúlyozni kell a képzett szakemberek felügyeletét, akik igényeinknek és szintünknek megfelelően tudnak segíteni abban, hogy sérülésmentesen tegyék funkcionálissá edzéseinket.

Funkcionális tréning - Mozogj úgy, ahogy a mindennapokban!

Funkcionális tréning - Mozogj úgy, ahogy a mindennapokban!

  • Milyen panasza van?

    Tekintse meg a panaszokkal kapcsolatos szakmai véleményünket.

    Panaszok listája
  • Időpontfoglalás

    Jelentkezzen be konzultációra még ma és akár már holnap fogadjuk.

    Konzultáció kérése
  • Rendelési idő

    • Hétfő - Péntek
      8.00 - 20.00
    Hol vagyunk?

Kategóriák