Dr. Ringwald Zoltán gyermeksebész és traumatológus főorvos fontos témára hívja fel a figyelmet az alábbi cikkében. Bár az idő múlásával fejlődik a biztonságtechnika, a közúti közlekedés még mindig járhat kiszámíthatatlan veszélyekkel, ezért tudatosan kell rá figyelni, hogy megóvjuk gyermekeinket!

    "Amikor gyerek voltam sokat utaztunk Trabantunkban, a nővéremmel. A hátsó ülésen ültünk. Így visszaemlékezve, nem tudom, hogy fértünk el azon a kis helyen, de az emlékeimben ültünk mi mindenhogyan. Keresztbe, hosszába és néha normálisan is. De a kedvencem a két ülés között, hogy jól lássam aput, ahogy vezet és az utat előre, majdnem mintha elől ülnék.

    És nagyon szerettem biciklizni. Főként kis utcákban száguldozni, farolgatni. Az autóban és a biciklin is szabadnak éreztem magam és élveztem a sebességet.

    Aztán orvos lettem. Sokat mentőztem és láttam baleseteket, kifejelt szélvédőket, az autóból kiesett embereket súlyos sérüléssekkel, gyereket, aki a hátsó ülésről a szélvédőn repült ki az aszfaltra és azon csúszva állt meg. És amióta gyerektraumatológiával is foglalkozom, látom, ahogy a helyes aranyos gyerekeket egyszerű kerékpáros balesetben, bukósisak nélkül súlyos fejsérülést szenvednek. És tudom, hogy vannak olyan sérülések, amiket nem lehet meggyógyítani, ami egész életükben el fogja kísérni őket. Így, amikor vissza gondolok a gyermekkoromra megrémülök, hogy nem sokon múlt, hogy legyen valami nagy bajunk.

    1990-ben 107 gyermek szenvedett halálos sérülést közúti balesetben Magyarországon. 2013-ban 8 csak gyermek vesztette életét.Ez pozitív tendencia. De egy is sok, főleg ha a tiéd! A 2001-2012 között időszag átlagába az összes közlekedési baleseti gyermekhalálozáson belül a 14. életévüket be nem töltött utasok aránya 64% volt. Az adatok azt mutatják, hogy a gyermek súlyos, ill. halálos sérülések gépjármű utasaként szerzik, nem önálló közlekedés során.KTI Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. 2013. évi adatai alapján a gyermek körében a gyermekbiztonsági rendszer, valamint a felnőtt biztonsági öv használatának együttes aránya már megközelítette a 90%-ot, ami 2001-ba n még csak 20% volt! (ORFK-Balesetmegelőzési Bizottság Honlapja)

    De amikor állok egy megállóban, vagy kocsival a pirosnál, azt szoktam figyelni, hogy a gyerekek be vannak-e kötve az ülésbe, van-e gyermekülés? Sajnos nagyon sokszor látom, hogy nincsen. Sőt, látok csecsemőket az anyósülésen bekötve ülő anyuka karjaiban. El sem merem képzelni, mi történik egy nagyobb karambolnál, a mikor az anyuka teste és a kinyíló légzsák együttesen nyomja össze a csecsemőt. Tudom, hogy a gyerekek mozgását korlátozza az öv és ezt nem nagyon szeretik, de a szülőnek tudnia kell a kockázatot, tudnia kell, hogy ez a kellemetlenség megóvhatja a gyermek életét, testi épségét. És, ha korán elkezdjük az öv használatára nevelést, akkor már a gyerek fog szólni, ha véletlenül bekötése nélkül indulunk el. Még le is szúrnak minket, mint ahogy az én gyerekeim teszik az apjukkal, ha hibázik!"

    Írta:


    Dr. Ringwald Zoltán gyermeksebész és traumatológus főorvos

Óvja meg gyermekét a közlekedési balesetektől!

Óvja meg gyermekét a közlekedési balesetektől!

  • Milyen panasza van?

    Tekintse meg a panaszokkal kapcsolatos szakmai véleményünket.

    Panaszok listája
  • Időpontfoglalás

    Jelentkezzen be konzultációra még ma és akár már holnap fogadjuk.

    Konzultáció kérése
  • Rendelési idő

    • Hétfő - Péntek
      8.00 - 20.00
    Hol vagyunk?

Kategóriák