Egészségünk, mozgáskészségünk megőrzése minden évszakban fontos, így a zord őszi időjárás sem jelenthet akadályt. A zárt térben történő mozgásformák mellett a szabadtéri sportokat kedvelőknek, például a futás szerelmeseinek sem kell lemondani kedvenc mozgásformájukról a kellemes nyári idő elmúltával. Dr. Moravcsik Bence Balázs ortopéd-traumatológus szakorvosunk saját tanácsait osztja meg cikkében: Hogyan készüljünk fel a szabadtéri futásra hűvösebb időben?

    Bár az őszi hónapokban általában kevesebb kedve van az embernek a szabadtéri sportokhoz, a mozgás ilyenkor is feltölt energiával és kiemelten pozitív hatással van szervezetünkre. A sötét és a nyirkos idő miatt sem érdemes lemondani róla, elég betartani pár elővigyázatossági szabályt.

    1. Bemelegítés

    A hideg időben izmaink merevebbek, lassabban melegednek be. A szokásos bemelegítés, ezért sokszor kevés, hűvösebb időben szánjunk rá több időt, és a gyakorlatokat még indulás előtt otthon, azaz szobahőmérsékleten végezzük el. Soha ne hagyjuk ki ezt a lépést, izmaink és ízületeink egészsége múlhat rajta!

    2. Ruházat

    Miután ellenőriztük az éppen aktuális kinti hőmérsékletet és időjárási viszonyokat, válasszunk ennek megfelelően öltözéket. A fő szempont mindig a RÉTEGES ÖLTÖZKÖDÉS, azonban fontos a ruha anyaga is. A pamutruházat például beszívja a nedvességet, így a ruha „ránk hűl” a hidegben. Lélegző – azaz szellőzést biztosító – a nedvességet elvezető, és hőmegtartásra alkalmas anyagból készült futóruhákat érdemes viselni. Ne feledkezzünk meg a sapkáról sem, hideg időben a legtöbb hőt a fejen keresztül veszítjük!

    Ideális a ruházatunk akkor, ha a szabadba kilépve még éppen fázunk, de amint elkezdünk mozogni már kellemes a hőérzetünk.

    3. Hidratálás

    A hűvös idő ellenére ugyanolyan fontos a mozgás közben gondoskodni a szervezet vízháztartásának szinten tartásáról. Az ősz gyakran csalóka, sok futó jobban felöltözik a kelleténél, emiatt még jobban verejtékezhet, mint nyáron. Folyadék nélkül neki se vágjunk, a kulacsunkat pedig érdemes a felsőruházat alá rögzíteni, így az kevésbé hűl le. Futás után biztosítsunk elegendő mennyiségű folyadékot, és megfelelő minőségű gyümölcsöt, hogy újra erőre kapjanak izmaink. A tápanyagokban gazdag, vitamindús táplálkozás pedig erősíti az immunrendszer védekező képességét, ennek fontosságáról se feledkezzünk el!

    Alapszabályok, hogy elkerüljük a megfázást:

    - Folyamatosan szoktassuk magunkat hozzá a hideg levegőhöz.

    - Futás közben ne tartsunk nagyobb szüneteket, igyekezzünk folyamatosan mozgásban maradni.

    - A futás után lehetőség szerint AZONNAL vegyünk egy meleg zuhanyt, és cseréljük szárazra ruhánkat.

    Csak egy kis óvatosság kell, és a zord időben is élvezhetjük kedvenc sportunk jótékony hatásait: az anyagcserénk felpörög, immunrendszerünk erősödik, izmaink kellemesen lefáradnak, valamint szervezetünket elönti adrenalin és az endorfin (boldogsághormon)!

    A cikk megjelent a Budapesti Mozgásszervi Magánrendelő és a Femcafé.hu által közösen üzemeltetett Mozgásszervíz blogon is.

Tanácsok az őszi futáshoz, sportoláshoz

Tanácsok az őszi futáshoz, sportoláshoz

  • Milyen panasza van?

    Tekintse meg a panaszokkal kapcsolatos szakmai véleményünket.

    Panaszok listája
  • Időpontfoglalás

    Jelentkezzen be konzultációra még ma és akár már holnap fogadjuk.

    Konzultáció kérése
  • Rendelési idő

    • Hétfő - Péntek
      8.00 - 20.00
    Hol vagyunk?

Kategóriák