​6 hét Önmagunkért - az Édesanyáért

    A szülés előtti 9 hónap során hatalmas fizikai és hormonális változások mennek végbe a kismamák testében. A baba világrajövetele utáni 40 napot nevezzük gyermekágyi időszaknak, ami nevéből is adódóan a pihenés és a regenerálódás időszaka. A tudatos felkészülés az anyai szervezet mihamarabbi felépülését nagyban segíti. Az újdonsült anya és gyermek egyaránt kivételes odafigyelést és gondoskodást igényelnek az első időkben. Szinger Lili a BMM Kismama program gyógytornásza írja le, amit érdemes tudni a témáról.

    Mi zajlik le az anya testében?

    Ebben a szakaszban történik a szülés során elszenvedett sérüléseknek a regenerációja (a természetes szülést és a császármetszést követően egyaránt). A méh mérete fokozatosan csökken, emellett a várandósság alatt megnyúlt szövetek, vagyis a hasizmok, a gátizomzat, a méh tartó szalagjai és a területen elhelyezkedő kötőszövetek együttesen törekednek az eredeti méretük visszanyerésére.

    A teljes gyógyulás eléréséhez a test tudatos helyreállítása szükséges, melyet már a gyermekágyi időszakban érdemes elkezdeni, ezzel is megkönnyítve a későbbi munkát, hogy megelőzzük vagy kezeljük a már kialakult kellemetlen szövődményeket.

    Hogyan segíthetek magamnak ebben a folyamatban?

    Fontos tudnunk, hogy minél előbb kezdjük el felkészíteni a testünket az anyai örömökre, annál könnyebb és gyorsabb a regenerálódás folyamata. Első lépésben még mielőtt megtörténne a fogantatás, érdemes megalapoznunk ismereteinket és testi képességeinket a kihívásokkal járó változásokra. Egyre többet hallani a tudatos gyermekvállalásról, hogy a nők tervezetten készítik fel magunkat az új jövevény érkezésére. Ezt követően pedig a terhesség során a növekvő súly és a hormonális változások újabb kihívások elé állítják a kismamát, testileg és lelkileg is alkalmazkodni kell ezekhez. Legtöbben elkövetik azt a hibát, hogy kizárólag a babára fókuszálnak, elfeledve a saját magukkal való törődést. Elengedhetetlen foglalkoznunk saját magunkkal is, hiszen ami a mamának jó, az a babának is.

    Tájékozódjunk. Kérjük ki szakemberek véleményét, felvilágosítását a testünkben zajló folyamatokról és változásokról.Sajnos több szövődmény is jelentkezhet a várandósság kapcsán, melyek célzott odafigyelést igényelnek.

    A szülést követő időszak

    A szülés folyamatát testünk stresszként éli meg. A természetes szülés alatt a hüvely és a gátizom mikro sérüléseket szenved el, ezért fokozott higiéniás odafigyelést igényel az intim terület. Az első napokban a fájdalomtól függően langyos vagy hideg folyóvízzel érdemes tisztálkodni, semmilyen tisztálkodó szer nem javallott a fertőzések, gyulladások elkerülése érdekében. Hazánkban gyakorta végeznek gátmetszést. A varratokat kb. 5 nap után távolítják el, melyet Betadine-os vattával kezelhetünk.

    A szülés utáni 6 hétig sem a nemi élet, sem pedig az ülőfürdő nem javasolt. Azoknál a nőknél, akiknél császármetszést végeztek fokozottan ügyelniük kell a sebhigiéniára és pontosan be kell tartaniuk az orvos által adott utasításokat a seb tisztításával kapcsolatban a fertőzések megelőzése miatt.

    A szülést követően 30-50%-ban előfordul a stressz-inkontinencia kialakulása, leginkább a természetes úton szülő édesanyákat érinti. Ez azt jelenti, hogy a meggyengült medencefenék izmai nem képesek ellátni feladatukat, így kialakul a vizelet tartásának zavara. Általában a probléma magától rendeződik, de előfordul, hogy hosszabb távon maradandóvá válik. Érdemes gátizom torna segítségével meggyorsítani a gyógyulás folyamatát és megszüntetni a tüneteket. Az első 6 hétre nézve megoszlanak a vélemények a gátizom torna elkezdéséről, de az óvatos, fájdalommentes feszítések gyakorlása elkezdhető, amit idővel fokozatosan nehezíthetünk.
    A kialakult, de már tünetmentes inkontinencia hajlamosít a következő terhességnél ismételt visszatérésére, illetve az idősebb korban is előfordulhat a probléma. Ennek elkerülése érdekében FONTOS az intimtorna gyakorlása a panaszok elmúlása után is!

    A császármetszés útján történő szülés utáni korai és késői időszakban is kicsit eltérően kell nekikezdenünk a regenerálódáshoz. Fontos tudnunk, hogy ugyanúgy kell tekintenünk rá, mint bármely más műtétre. Már a kórházban érdemes elkezdenünk az alsóvégtagokkal és a farizmokkal végzett feszítéseket, a bokák átmozgatását a keringés támogatásának céljából.

    A várandósság alatt megnyúlt izmok, illetve a császármetszés miatt érintett hasizmok regenerálódásához is hozzá tudunk járulni már ebben az időszakban is. Mivel fő feladatunk lesz visszaállítani a törzs izmainak megfelelő funkcióját, ezért már a terhesség előtt vagy az első időszakban érdemes szakember segítségét kérnünk a mély hasizmok aktiválásának megtanulásában. Ebben az időszakban javasolt a betanult aktiváció gyakorlása. Az első három hónap alatt kerülnünk kell minden olyan mozgást, amely haspréssel és hasi nyomásfokozódással jár (cipekedés, nagy súlyok emelése), mert ez a medencefenék izmait megterhelve hátráltathatja a gyógyulás folyamatát.

    Az aktív tornát megelőzően érdemes a helyes testtartás tükörben ellenőrzött gyakorlása is. Nagyon fontos, hogy tudatosan szoktassuk vissza a testünket a pocaklakónk nélküli tartásra, hiszen sok derékfájdalom okozója és fenntartója a helytelen tartás.

    + Jó tanács!

    Érdemes elsajátítanunk a helyes emelés, lehajolás technikáját, hogy gerincünket kíméljük, ezáltal is védve magunkat a deréktáji panaszok kialakulásától.

    Tudj meg többet Kismama programunkról, ahol ingyenes előadás által is tájékozódhatsz a tested változásáról, valamint szakemberek segítségével tudatosan felkészülhetsz a szülésre, a szülés utáni regenerálódásra!


    Tovább

    Felkészülés a babavárásra

    Előbb, vagy később minden nő fejében megfogalmazódik a vágy, hogy kisbabát szeretne. A gyermekvállalás az ember életének egyik legnagyobb jelentőségű, legtöbb változást eredményező, életre szóló elhatározása. Egymás között kimondhatjuk: eddig megszokott, nyugodt kis világunk a feje tetejére áll.

    Nagyon fontos amennyire csak lehet, felkészülten belevágni ebbe a kalandba. Mai rohanó világunkban rendkívül nehéz kiegyensúlyozottan élni, egészségesen táplálkozni és rendszeresen sportolni. Mégis figyelnünk kell magunkra az elkövetkezendő időszakban leendő gyermekünk és önmagunk érdekében! Már hónapokkal a fogantatás előtt érdemes változtatni egy-két dolgon, hogy a megtermékenyülés esélyét növeljük, és a terhesség alatti komplikációkat kivédjük.

    Lássuk, mit tehetünk annak érdekében, hogy testünk és lelkünk felkészülhessen az új kis élet befogadására.

    Életmód

    Az egészséges életmód alappillérei: az egészséges táplálkozás, a rendszeres testmozgás, és a lelki egyensúly. Ha ezeknek eleget teszünk, növeljük a megtermékenyülés esélyét, és megóvjuk magunkat az aggodalmak nagy részétől.

    A táplálkozást illetően elengedhetetlen a minőségileg és mennyiségileg megfelelő ételek fogyasztása, előnyben részesítve a nem feldolgozott élelmiszereket; kellő mennyiségű folyadék, lehetőleg víz bevitele; mértéktartó, ámde megfelelő mennyiségű kalóriát, vitamint és ásványi anyagot tartalmazó étkezések. Magzatunk egészsége érdekében pedig kötelező a káros szenvedélyek, mint a dohányzás és a túlzott alkohol fogyasztás kerülése.

    Mozgás

    A fogantatás előtt érdemes felkészíteni testünket a várandósság édes terhére. A növekvő magzat fizikai terhe nagy kihívást jelent az anyai szervezet számára. Fordítsunk figyelmet testsúlyunkra, erőnlétünkre, fittségünkre, a testtartásért felelős izmaink megfelelő állapotára. Ha mozgásszervi problémával küzdünk, még a fogantatás előtt vizsgáltassuk ki magunkat ortopéd-traumatológus szakorvossal.

    Nemcsak a fogantatás előtti időszakban, a várandósság során és a szülés utáni is elengedhetetlen a rendszeres mozgás. Ebben kérjük gyógytornászunk segítségét!

    Gondolataink

    Teljesen természetes, hogy a gyermekvállalás gondolata aggodalmakkal társul. Sok nő aggódik, egészséges gyermeke születik-e, jó anya lesz-e, számíthat-e segítségre a családjától, meg tud-e majd birkózni az anyasággal járó feladatokkal, a szülői felelősséggel. Az emberben akaratlanul felmerül a gondolat, hogy elveszíti szabadságát, egy időre fel kell adnia karrierjét, és rá lesz utalva párjára az elkövetkezendő időszakban.

    Rengeteget segít, ha beszélünk kételyeinkről. A kétségek megfogalmazása, már önmagában segíti a lelki felkészülést, félelmeink nagy része pedig szertefoszlik, amint bizonyosak leszünk benne, kisbabát várunk.

    Gondoljuk át, ebben a pillanatban lelkiismeretesen kimondhatjuk, hogy jelenlegi életmódunk megfelelő-e, vagy van valami, amin esetlegesen alakítani érdemes. Adjunk időt magunknak, pihenjünk eleget, ne erőltessünk magunkra semmit, és hallgassunk ösztöneinkre! Ne feledjük, ami jó a kismamának, az a babának is jó!

    Tartsatok velünk, kövessétek facebook oldalunkat, ha tippekkel, tanácsokkal szeretnétek gazdagodni a várandósságra felkészítő, terhesség alatti és a szülés utáni mozgással kapcsolatos témaköröket illetően:https://www.facebook.com/mozgasvarandosan/

    Mindenkinek jó felkészülést és örömteli babavárást kívánok!

    A Budapesti Mozgásszervi Magánrendelő gyógytornászát, Simányi-Végh Nikola tanácsait olvashattátok.


    Tovább

    Tendinitis - az íngyulladásról érthetően

    Az ember izmai inakon keresztül kapcsolódnak a csontokhoz és mozdítják el azokat. Az inak rendkívül nagy szakítószilárdságú szövetek, melyeknek sokszor extrém terhelést kell elviselniük. Amennyiben egy ín sokszor van kitéve túlzott igénybevételnek, íngyulladás, azaz latinul tendinitis alakulhat ki. ​​Tilly Tamás gyógytornászunk írja le, mit érdemes tudni erről a témáról.


    Tovább

    Megoldások térdízületi porckopásra

    Magánrendelőnk ortopéd-traumatológus szakorvosa, Dr. Moravcsik Bence Balázs, 2017. december 13-án a Fem3Café c. műsor mozgásszervi szakértője volt. A műsorban a sokakat érintő térdízületi porckopásról beszélgettek. Mit tehetünk, hogy megelőzzük a fájdalmas panaszok kialakulását? Mit tegyünk, ha már bekövetkezett a porckopás? Kiket érint leggyakrabban ez a mozgásszervi megbetegedés?

    Ha Ön is kíváncsi a válaszokra, nézze újra a beszélgetést itt:


    Tovább

    Így előzze meg az eséses baleseteket a csúszós utakon!

    2017.12.05.-én Dr. Moravcsik Bence Balázs a Duna televízió Család-barát magazinműsor vendége volt. A Budapesti Mozgásszervi Magánrendelő ortopéd-traumatológus szakorvosa arról beszélgetett a műsorvezetőkkel, hogy miért fontos a mozgás és a sport a téli időszakban is, illetve, hogyan előzhetőek meg az eséses-csúszásos balesetek.

    Fogadja meg Ön is szakorvosunk tanácsait és kerülje el a bokaficamot és a csípőtörést ezen a télen!


    Tovább

    Szakorvosi tanácsok visszatérő nyakfájás ellen

    A nyaki és válltájéki fájdalmak, merevség-érzés, vagy akár mozgásbeszűkülés gyakorlatilag mindennapos panaszok, ezért sokan nem is foglalkoznak vele. Azonban ha a panasz makacsul nem múlik, vagy rendszeresen visszatér, már mindenképpen szükséges figyelmet szentelni neki. Gerincgyógyász szakorvosunk, Dr. Moravcsik Bence Balázs ortopéd-traumatológus néhány hasznos tanácsot fogalmazott meg azok számára, akik ilyen problémát tapasztalnak.


    Tovább

    Túrázásra fel – ezért, és így érdemes belevágni!

    Az ősz a kirándulások és a túrázás időszaka. A gyönyörű táj és a sárguló leveleken átszűrődő napfény pedig nagyszerű motivációt adhat egy kis sétára a szabadban, ami nemcsak remek kikapcsolódás, hanem a szervezetünk számára is sok jótékony hatással bír. Füredi Eleonóra gyógytornász-fizioterapeuta ad néhány tippet, hogyan és miért érdemes felhúzni a túrabakancsot ősszel!


    Tovább

    Tudta Ön, hogy a szédülés kiváltó okai gyakran nyaki gerinc eredetűek?

    Mielőtt azonban panaszunkkal elrohannánk a legközelebbi gyógytornászhoz fontos tisztáznunk a kiváltó okokat, ugyanis a szédülés sok más betegség tünete is lehet. Fettik Gergő gyógytornász-fizioterapeuta segít eligazodni és magyarázatot adni az összefüggésekre.


    Tovább

    Tanácsok az őszi futáshoz, sportoláshoz

    Egészségünk, mozgáskészségünk megőrzése minden évszakban fontos, így a zord őszi időjárás sem jelenthet akadályt. A zárt térben történő mozgásformák mellett a szabadtéri sportokat kedvelőknek, például a futás szerelmeseinek sem kell lemondani kedvenc mozgásformájukról a kellemes nyári idő elmúltával. Dr. Moravcsik Bence Balázs ortopéd-traumatológus szakorvosunk saját tanácsait osztja meg cikkében: Hogyan készüljünk fel a szabadtéri futásra hűvösebb időben?


    Tovább

    5 szakértői tanács a pihentető alvásért

    Kialvatlanság, elgémberedett nyak és fájó hát reggelente – számtalan ember küzd hasonló panaszokkal a mindennapok során, azonban nem szabad beletörődni ebbe az „áldatlan” állapotba! A kialvatlanság káros következményeiről rengeteget lehetne írni: csökkenti a teljesítő- és koncentrációs képességet, keringési zavarokhoz, anyagcsere problémákhoz, túlsúlyhoz vagy akár csontritkuláshoz is vezethet.


    Tovább
  • Milyen panasza van?

    Tekintse meg a panaszokkal kapcsolatos szakmai véleményünket.

    Panaszok listája
  • Időpontfoglalás

    Jelentkezzen be konzultációra még ma és akár már holnap fogadjuk.

    Konzultáció kérése
  • Rendelési idő

    • Hétfő - Péntek
      8.00 - 20.00
    Hol vagyunk?

Kategóriák